Frem10D

En 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid.

Frem10D er fremtiden!

Frem10D er en anderledes 10. årgang, hvor vi har et tredelt fokus; medborgerskab, praksisfaglighed og boglighed. Vi tror på en helhedsorienteret undervisning og vægter alle tre moduler lige højt.

Hos os er 10. årgang prøvefri, vi har fokus på læring, kompetenceudvikling, målrettethed og individuelle behov, fremfor prøver, faste pensumer og ensrettet undervisning.

Fokus på den enkelte elev

Med fokus på den enkelte, skaber vi gennem kursusuger, projektforløb og anderledes uger en 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid og starten på din ungdomsuddannelse.

Bliv klar til en ungdomsuddannelse

Frem10D på BRAMMING, peger som navnet antyder mod fremtiden, og de krav og forventninger der er til hver enkelt elev.

Forskellige ungdomsuddannelser stiller forskellige krav om kompetencer, og samtidig har alle elever både styrker og udfordringer. Kombinationen af dette medfører et behov for at alle ikke nødvendigvis skal igennem det samme skema. Derfor har eleverne medindflydelse på dele af deres skema, således de står bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse.

Formål

Formålet med 10. klasse på Bramming er at udvikle hele og handlekompetente unge gennem en helhedsorienteret undervisning og alternative erfaringsmuligheder. Vi tager udgangspunkt i en læringskultur og formative evalueringsformer. Dette fremmer elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer med udgangspunkt i seks grundlæggende læringskompetencer. Vi ønsker, at eleverne vokser som mennesker, bliver klogere på sig selv og livet – og tager af sted med rummelighed, mod og lyst til udvikling i bagagen.

Kompetencer

De seks læringskompetencer er samarbejde, kreativitet, fordybelse, navigation, anvendelse af viden og formidling.

  • SAMARBEJDE – Eleverne kan arbejde sammen med andre, være rummelige og arbejde konstruktivt for at få en optimal løsning på en opgave.
  • KREATIVITET – Eleverne kan skabe og udvikle ideer, bringe dem i spil, samt vurdere kvaliteten af ideerne i forhold til løsningsmuligheder af en given opgave.
  • FORDYBELSE – Eleverne kan give deres fulde opmærksomhed til en opgave.
  • NAVIGATION – Eleverne kan nedbryde opgaven og planlægge deres arbejde på vej mod en løsning.
  • ANVENDELSE AF VIDEN – Eleverne kan udvælge og inddrage relevant viden og træffe begrundede beslutninger i forhold til løsning af opgaven.
  • FORMIDLING – Eleverne kan kommunikere tydeligt og tilpasse kommunikationsformen til situationen.
Frem10D er fremtiden!

Frem10D er en anderledes 10. årgang, hvor vi har et tredelt fokus; medborgerskab, praksisfaglighed og boglighed. Vi tror på en helhedsorienteret undervisning og vægter alle tre moduler lige højt.

Hos os er 10. årgang prøvefri, vi har fokus på læring, kompetenceudvikling, målrettethed og individuelle behov, fremfor prøver, faste pensumer og ensrettet undervisning.

Fokus på den enkelte elev

Med fokus på den enkelte, skaber vi gennem kursusuger, projektforløb og anderledes uger en 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid og starten på din ungdomsuddannelse.

Bliv klar til en ungdomsuddannelse

Frem10D på BRAMMING, peger som navnet antyder mod fremtiden, og de krav og forventninger der er til hver enkelt elev.

Forskellige ungdomsuddannelser stiller forskellige krav om kompetencer, og samtidig har alle elever både styrker og udfordringer. Kombinationen af dette medfører et behov for at alle ikke nødvendigvis skal igennem det samme skema. Derfor har eleverne medindflydelse på dele af deres skema, således de står bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse.

Formål

Formålet med 10. klasse på Bramming er at udvikle hele og handlekompetente unge gennem en helhedsorienteret undervisning og alternative erfaringsmuligheder. Vi tager udgangspunkt i en læringskultur og formative evalueringsformer. Dette fremmer elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer med udgangspunkt i seks grundlæggende læringskompetencer. Vi ønsker, at eleverne vokser som mennesker, bliver klogere på sig selv og livet – og tager af sted med rummelighed, mod og lyst til udvikling i bagagen.

Kompetencer

De seks læringskompetencer er samarbejde, kreativitet, fordybelse, navigation, anvendelse af viden og formidling.

  • SAMARBEJDE – Eleverne kan arbejde sammen med andre, være rummelige og arbejde konstruktivt for at få en optimal løsning på en opgave.
  • KREATIVITET – Eleverne kan skabe og udvikle ideer, bringe dem i spil, samt vurdere kvaliteten af ideerne i forhold til løsningsmuligheder af en given opgave.
  • FORDYBELSE – Eleverne kan give deres fulde opmærksomhed til en opgave.
  • NAVIGATION – Eleverne kan nedbryde opgaven og planlægge deres arbejde på vej mod en løsning.
  • ANVENDELSE AF VIDEN – Eleverne kan udvælge og inddrage relevant viden og træffe begrundede beslutninger i forhold til løsning af opgaven.
  • FORMIDLING – Eleverne kan kommunikere tydeligt og tilpasse kommunikationsformen til situationen.
Frem10D er kendetegnet ved:
  • Niveauopdelt undervisning der tilgodeser den enkeltes behov og sikrer at alle udfordres og udvikler sig.
  • Undervisning for det HELE menneske via boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.
  • Overskuelige forløb, hvor eleverne kan udfordre dem selv fagligt og samtidig overskue det.
  • Prøvefri betyder, at vi kan rette undervisningen mod læring af stof eleverne har brug for, i stedet for mod et pensum til de kommende prøver. Dette giver desuden mere tid til undervisning og projekter, da vi hverken skal have termins- eller afgangsprøver.
  • Projektarbejde hvor der arbejdes med forskellige fokus, så eleverne lærer at arbejde projektorienteret og problemløsende. De lærer at samarbejde såvel som at arbejde selvstændigt, og de arbejder med både skriftlige og kreative produkter, ligesom de fremlægger for både vejledere, censorer og kammerater.
  • “Studie-klar”-timer, hvor eleverne lære om overgangen fra elev til studerende.
Projektuger Frem10D

I skoleåret er der planlagt 4 projektforløb.

I projektugerne vil eleverne blive præsenteret for skiftevis at skulle arbejde i grupper og individuelt samt efter eget valg.

Projekterne vil ligeledes være forskelligt bygget op og med forskellige fokus for læring. Nogle vil være tværfaglige og andre meget fagspecifikke.

Projektugerne munder ud i flere forskellige produkter fx: en skriftlig opgave, en rapport, mundtlig fremlæggelse, film, avis, hjemmeside, undervisningsforløb, skulptur etc. Eleverne vil i løbet af året have arbejdet med flere forskellige produkt- og udtryksformer.

Skoleåret afsluttes med et større og mere selvstændigt projekt, hvor eleverne skal vise, at de behersker alle de dele af projektarbejdsformen, de har arbejdet med i løbet af året.

Ved afslutningsprojektet har vi eksterne censorer, der er med til at evaluere elevernes arbejde og fremlæggelser.

Formålet med projekterne på BRAMMING er:

  • At eleverne udvikler deres evner til at arbejde vedholdende, ansvarligt og problemløsende.
Projektuger Frem10D

I skoleåret er der planlagt 4 projektforløb.

I projektugerne vil eleverne blive præsenteret for skiftevis at skulle arbejde i grupper og individuelt samt efter eget valg.

Projekterne vil ligeledes være forskelligt bygget op og med forskellige fokus for læring. Nogle vil være tværfaglige og andre meget fagspecifikke.

Projektugerne munder ud i flere forskellige produkter fx: en skriftlig opgave, en rapport, mundtlig fremlæggelse, film, avis, hjemmeside, undervisningsforløb, skulptur etc. Eleverne vil i løbet af året have arbejdet med flere forskellige produkt- og udtryksformer.

Skoleåret afsluttes med et større og mere selvstændigt projekt, hvor eleverne skal vise, at de behersker alle de dele af projektarbejdsformen, de har arbejdet med i løbet af året.

Ved afslutningsprojektet har vi eksterne censorer, der er med til at evaluere elevernes arbejde og fremlæggelser.

Formålet med projekterne på BRAMMING er:

  • At eleverne udvikler deres evner til at arbejde vedholdende, ansvarligt og problemløsende.
Kursusperioder Frem10D

I skoleåret er der 3 kursusperioder af ca. 8 ugers varighed.

I kursusugerne arbejdes der med en ligelig fordeling mellem boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.

Boglighed

Fagene dansk, matematik og engelsk foregår niveaudelt, og eleverne bliver inden skoleårets start fordelt på baggrund af deres 9. årgangs karakterer. Derudover vil vi i samråd løbende over de første par uger se om niveauet er ramt rigtigt.

Tysk, fysik/kemi og fokusfag tilbydes ligeledes, men disse fag er ikke obligatoriske.

Fokusfag er fag, hvor der er mulighed for at dygtiggøre sig inden for fag, man skal bruge sidenhen, men hvor man er lidt udfordret. Fokusdansk, -matematik og -engelsk er fast på skemaet, og er udelukkende for elever med karakteren 4 eller derunder fra 9. årgang.

Formålet med boglighed på Bramming er at styrke elevernes kompetencer til at lære, tænke kritisk, formidle i relevante kontekster og tilegne sig specifikke faglige færdigheder. Samtidig skal eleverne opleve stort fokus på process og feedback som vigtige dele af undervisningen.

At arbejde med proces og feedback som en integreret del af undervisningen styrker elevernes bevidsthed om egen læring. En reflekteret tilgang til læring er afgørende for, hvordan de senere møder kravene i ungdomsuddannelserne og tager ansvar for deres fortsatte udvikling i livet.

Praksisfaglighed

Den praksisfaglige del af opholdet på BRAMMING er der hvor eleven har stor medindflydelse på deres skema. Alle elever skal have IT og Teknologi. Derudover skal de vælge imellem mange spændende fag: Idræt, Mediefag, Kreativ, Håndværk, Science, Outdoor, Madkundskab og Iværksætteri og innovation.

Formålet med praksisfaglighed på Bramming er at integrere praktiske færdigheder og erfaringer i undervisningen. Vi ønsker at begrebet praksisfaglighed spænder bredt og giver eleverne en opfattelse af at praksisfaglighed kan være både et håndværk, tekniske færdigheder, kunstneriske udtryk og fysisk aktivitet.

Praksisfaglighed skaber øget mulighed for at eleverne får mulighed for at bruge hænder og krop i undervisningen og dermed får mulighed for alternative erfaringsmuligheder.

Medborgerskab

Medborgerskab er obligatorisk for alle i 10. årgang og er opdelt i “Medborgerskab” og “Studieklar” på skemaet.

Formålet med medborgerskab på Bramming er at lære om fællesskabet og dets værdier. Eleverne skal opleve, at de er en del af noget større, hvor ingen står alene. Medborgerskab handler ikke kun om rettigheder og pligter, men også om at være aktivt deltagende i et fællesskab, hvor man er afhængige af hinanden og tager medansvar.

Medborgerskab arbejder med refleksion over både værdier og relationer, og skaber dermed forbindelser til livsoplysning og efterskolens dannelsesformål. Faget lægger op til, at eleverne forholder sig til sig selv, til hinanden og til det samfund, de er en del af.

Evaluering og forældresamarbejde

Frem10D er kendetegnet ved at være eksamensfri for skolens FP10. Vi arbejder i stedet fokuseret med portfolio.

Formålet med evaluering og forældresamarbejdet er i dagligdagen at eleverne oplever evaluering som formativ og skal kigge fremad på elevens udvikling frem for elevens præstation her og nu. Eleverne lærer at formidle deres udvikling til forældrene via portfoliosamtaler. Evalueringsformen fordrer at eleverne tager ansvar for egen læring.

Eleverne skal i undervisningen i alle tre moduler tilskyndes at lære at lægge indhold i deres portfolio.

Forældre vil blive indkaldt til to portfolioaftner, hvor det er elevens fremlæggelse af portfolio der er i fokus. Portfolioaftnerne går istedet for de klassiske skole-hjem-samtaler.

Kursusperioder Frem10D

I skoleåret er der 3 kursusperioder af ca. 8 ugers varighed.

I kursusugerne arbejdes der med en ligelig fordeling mellem boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.

Boglighed

Fagene dansk, matematik og engelsk foregår niveaudelt, og eleverne bliver inden skoleårets start fordelt på baggrund af deres 9. årgangs karakterer. Derudover vil vi i samråd løbende over de første par uger se om niveauet er ramt rigtigt.

Tysk, fysik/kemi og fokusfag tilbydes ligeledes, men disse fag er ikke obligatoriske.

Fokusfag er fag, hvor der er mulighed for at dygtiggøre sig inden for fag, man skal bruge sidenhen, men hvor man er lidt udfordret. Fokusdansk, -matematik og -engelsk er fast på skemaet, og er udelukkende for elever med karakteren 4 eller derunder fra 9. årgang.

Formålet med boglighed på Bramming er at styrke elevernes kompetencer til at lære, tænke kritisk, formidle i relevante kontekster og tilegne sig specifikke faglige færdigheder. Samtidig skal eleverne opleve stort fokus på process og feedback som vigtige dele af undervisningen.

At arbejde med proces og feedback som en integreret del af undervisningen styrker elevernes bevidsthed om egen læring. En reflekteret tilgang til læring er afgørende for, hvordan de senere møder kravene i ungdomsuddannelserne og tager ansvar for deres fortsatte udvikling i livet.

Praksisfaglighed

Den praksisfaglige del af opholdet på BRAMMING er der hvor eleven har stor medindflydelse på deres skema. Alle elever skal have IT og Teknologi. Derudover skal de vælge imellem mange spændende fag: Idræt, Mediefag, Kreativ, Håndværk, Science, Outdoor, Madkundskab og Iværksætteri og innovation.

Formålet med praksisfaglighed på Bramming er at integrere praktiske færdigheder og erfaringer i undervisningen. Vi ønsker at begrebet praksisfaglighed spænder bredt og giver eleverne en opfattelse af at praksisfaglighed kan være både et håndværk, tekniske færdigheder, kunstneriske udtryk og fysisk aktivitet.

Praksisfaglighed skaber øget mulighed for at eleverne får mulighed for at bruge hænder og krop i undervisningen og dermed får mulighed for alternative erfaringsmuligheder.

Medborgerskab

Medborgerskab er obligatorisk for alle i 10. årgang og er opdelt i “Medborgerskab” og “Studieklar” på skemaet.

Formålet med medborgerskab på Bramming er at lære om fællesskabet og dets værdier. Eleverne skal opleve, at de er en del af noget større, hvor ingen står alene. Medborgerskab handler ikke kun om rettigheder og pligter, men også om at være aktivt deltagende i et fællesskab, hvor man er afhængige af hinanden og tager medansvar.

Medborgerskab arbejder med refleksion over både værdier og relationer, og skaber dermed forbindelser til livsoplysning og efterskolens dannelsesformål. Faget lægger op til, at eleverne forholder sig til sig selv, til hinanden og til det samfund, de er en del af.

Evaluering og forældresamarbejde

Frem10D er kendetegnet ved at være eksamensfri for skolens FP10. Vi arbejder i stedet fokuseret med portfolio.

Formålet med evaluering og forældresamarbejdet er i dagligdagen at eleverne oplever evaluering som formativ og skal kigge fremad på elevens udvikling frem for elevens præstation her og nu. Eleverne lærer at formidle deres udvikling til forældrene via portfoliosamtaler. Evalueringsformen fordrer at eleverne tager ansvar for egen læring.

Eleverne skal i undervisningen i alle tre moduler tilskyndes at lære at lægge indhold i deres portfolio.

Forældre vil blive indkaldt til to portfolioaftner, hvor det er elevens fremlæggelse af portfolio der er i fokus. Portfolioaftnerne går istedet for de klassiske skole-hjem-samtaler.

10. Årgang Skema 2025/2026

Boglighed i 10. årgang

Dansk

I faget dansk skal du videreudvikle din evne til at udtrykke dig klart og varieret både skriftligt og mundtligt. Et godt og veludviklet sprog giver dig mulighed for at udtrykke dine holdninger og meninger.

Du kommer til at arbejde med forskellige tekster som f.eks. noveller, romaner, digte og folkeviser og tegneserier. Også forskellige andre tekster som reklamer, artikler, biografier og tekster fra fagbøger indgår i danskundervisningen, ligesom de elektroniske medier, billedkunst, film og drama.

Det skriftlige arbejde kan omfatte stile, boganmeldelser, rapporter, referater, resume, grammatik- og tegnsætningsøvelser, ordbogsøvelser mm. Du vil opleve, at din computer er en naturlig del af dansktimerne.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Matematik

I matematiktimerne skal du arbejde med forskellige matematiske begreber og lære at løse problemer fra hverdagen ved hjælp af matematikken. Det er vigtigt at du bruger dine egne erfaringer. Nogle af de områder du kommer omkring i undervisningen er f.eks. talbehandling, aktier og obligationer, algebra, rentesregning, geometri, statistik, sandsynligheder, kombinatorik og funktioner.

Du skal jævnligt året igennem aflevere skriftlige matematikopgaver til din lærer.

I matematik er computeren et virkeligt hjælpemiddel, og du vil lære at bruge matematiske programmer som Excel og GeoGebra. Undervisningen er niveaudelt, så du bliver undervist på det niveau, der passer til dig.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Engelsk

I engelsktimerne skal du videreudvikle dit engelske sprog både ved at tale og skrive engelsk. Du skal lære om livet og forhold for mennesker i forskellige engelsktalende lande.

Du vil møde det engelske sprog både i tekster, film, billeder og musik.

Engelskundervisningen er niveaudelt og du vil blive undervist på det niveau, der passer til dig.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Tysk

I tysktimerne skal du videreudvikle dit tyske sprog både ved at tale og skrive tysk. Du skal lære om livet og forhold for mennesker i forskellige tysktalende lande.

Du vil møde det tyske sprog både i tekster, film, billeder og musik.

Dit udbytte af undervisningen efter hvert kursusforløb blive evalueret i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Fokusfag

I Frem10D er det muligt at få fokusfag. Vi har fokus i fysik/kemi, dansk, matematik og engelsk. Fokusfag er fag, hvor man som elev har mulighed for et fagligt løft. Det vil sige, at det er fag for de elever, som er fagligt udfordret i det pågældende.

Dit udbytte af undervisningen efter hvert kursusforløb blive evalueret i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager sit udgangspunkt i at give eleven centrale basale kundskaber og færdigheder indenfor faget.

Praksisfaglighed i 10. årgang

IT og teknologi

I IT og Teknologi arbejdes der med et af de vigtigste redskaber i forhold til elevernes fremtid: computeren. Det er nærmest uundgåeligt at eleverne ikke skal bruge computeren i deres fremtid, og derfor synes vi det er vigtigt, at deres IT- og teknologi-kompetencer sættes i fokus.

Idræt

Vi ser kroppen som et praksis redskab, og i idræt til vi udvikle dette redskab gennem anderledes og udfordrende aktiviteter. Vi ønsker at kunne skabe noget med kroppen og skabe noget for andre. Vi ønsker at fremme en forståelse af holistisk sundhed og velvære og meget, meget mere.

Mediefag

I mediefag arbejder vi bl.a. med at udvikle elevernes evne til at udtrykke sig kreativt gennem visuelle og digitale medier og vi ønsker at skabe nysgerrighed og mod på at eksperimentere med nye tekniske færdigheder og udtryksformer.

Kreativ

I kreativ arbejder vi med mange forskellige materialer og metoder. Det kan i den ene periode være ren billedkunst, mens det i den næste periode handler om upcycling. Vi ønsker at give eleverne praktiske færdigheder og viden, der kan anvendes i hverdagen eller i fremtidige erhverv.

Håndværk

Håndværk kan være mange ting – på BRAMMING handler det oftest om at kunne bruge sine hænder(og hoved :)). Vi ønsker at eleverne igennem håndværk, kan udarbejde en idebeskrivelse og arbejdstegning. At de kan udvælge og anvende værktøjer korrekt og at de kan finde glæde i at fremstille og producere.

Science

I science kommer eleverne i det naturvidenskabelige laboratorium og bliver i stand til at designe, gennemføre og evaluere naturfaglige undersøgelser. Vi ønsker også at eleverne opnår en forståelse og kompetencen inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik gennem praktiske og teoretiske opgaver.

Outdoor

I outdoor ønsker vi at øge elevernes nysgerrighed på at være skabende og bruge deres hænder og krop. Det er også i outdoor at vil blive i stand til at kunne identificere sine egne grænser og udvide disse. Og så er det et håb for os, at eleverne bliver inspireret til at bruge naturen i hverdagen.

Madkundskab

I madkundskab bliver eleverne i stand til at anvende basale madlavningsteknikker fra forskellige traditioner. Vi ønsker også at eleverne får et kendskab til brug af sæsonens grøntsager og madspildsreduktion.

Iværksætteri og innovation

I iværksætteri og innovation ønsker vi at udvikle elevernes evne til at blive nytænkende, og arbejde med processen fra ide til udførsel. Det er vigtigt for os at elevernes tankeprocesser er præget af nysgerrighed og kreativitet.

Medborgerskab i 10. årgang

Medborgerskab

Formålet med medborgerskab på Bramming er at lære om fællesskabet og dets værdier. Eleverne skal opleve, at de er en del af noget større, hvor ingen står alene. Medborgerskab handler ikke kun om rettigheder og pligter, men også om at være aktivt deltagende i et fællesskab, hvor man er afhængige af hinanden og tager medansvar.

Medborgerskab arbejder med refleksion over både værdier og relationer, og skaber dermed forbindelser til livsoplysning og efterskolens dannelsesformål. Faget lægger op til, at eleverne forholder sig til sig selv, til hinanden og til det samfund, de er en del af.

Studieklar

Formålet med studieklar er først og fremmest at være projekt forberedende, og arbejde med elementer, som styrker elevernes kompetencer i forhold til projektarbejdsformen. Derudover er formålet også at arbejde med opgaver og emner, som anses for relevante i forhold til at skulle starte på en ungdomsuddannelse.

Bliv elev
Besøg os
Brochure