FÆLLESSKAB ER NOGET VI SKABER SAMMEN.
Der er mange ting, der er vigtige at finde ud af, når man er ung. Den vigtigste opdagelse er måske nok, at det er gennem fælles aktiviteter, vi bedst lærer, hvem vi er, og hvad vi kan.
Bramming er på baggrund af Grundtvigs og Kolds livssyn og tanker en efterskole, der vil fællesskabet, og som arbejder på at styrke det hver eneste dag.
Loven
I loven om efterskoler står der under formål og virksomhed: “Efterskoler tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvor hovedsigtet er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse”.
Skolens formål
Skolens grundholdning er de Grundtvig/Kold’ske skoletanker og livssyn.
Skolens formål er indenfor rammerne af de til enhver tid gældende lov og bekendtgørelser om støtte til visse private skoler at drive en efterskole for unge i alderen 14-18 år.
Værdigrundlag
Kerneværdierne er forudsætninger for skolens demokratiske livssyn og grundlaget for elevernes dannelsesproces.
Rummelighed
er udgangspunktet for måden vi er sammen på. Vi ønsker en efterskole, hvor forskellighed bliver værdsat. Hvor elever og personale i fællesskab lykkes med at skabe en god efterskole. Rummeligheden skaber ligeværd og forbundethed, som er forudsætningen for trygge og positive rammer om efterskolelivet. Rummelighed gør, at vi er hinandens forudsætning og giver plads til den enkelte i fællesskabet.
Udvikling
giver plads til den enkeltes forandring og giver mulighed for at opdage og tilegne sig nye kundskaber. Udviklingen kan udmøntes i en styrkelse af faglige, personlige og sociale egenskaber. Vi tror på, at medbestemmelse, demokrati og dialog er vigtige på vejen til udvikling. Vi hylder og tilstræber, at både elever og personale har mulighed for og føler sig forpligtet til at bidrage til egen, andres og skolens udvikling. Vi værdsætter initiativer til gavn for livet på skolen og verden omkring os.
Mod
giver den enkelte mulighed for at være sig selv i fællesskabet og opleve hvad jeg kan bidrage med i det fælles os. Vi tør at lege med, give slip, være på slap line og være sårbare. Vi tør sige ja, og ved hvornår vi skal have modet til også at sige nej. Mod betyder, at alle på Bramming Gymnastik & Idrætsefterskole har del i ansvaret for de aftryk, de sætter og indtryk, de gør på verden og hinanden. Derfor har alle et medansvar for, at efterskolelivet giver plads til alle.
VISION
Bramming Gymnastik & Idrætsefterskoles vision er, at elever, der har gået på Bramming Gymnastik & Idrætsefterskole har mod til at deltage aktivt i samfundet. De værdsætter udvikling hos sig selv, andre og i samfundet som helhed. De træffer deres beslutninger baseret på rummelighed, demokratiske principper og værdier.
MISSION
Bramming Gymnastik & Idrætsefterskoles mission er at lave skole, der bygger på demokrati og medansvar. En skole, hvor dagligdagen tager udgangspunkt i en læringskultur og værdier, som elever og ansatte tager til sig og værner om.
Bramming Gymnastik & Idrætsefterskoles udspringer af et Grundtvig/Koldsk menneskesyn, hvorfor det demokratiske dannelsesprojekt afspejles i skolens ideer, principper og menneskesyn.