Frem10D

En 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid.

Frem10D er fremtiden!

Frem10D er en anderledes 10. årgang, hvor vi har et tredelt fokus; medborgerskab, praksisfaglighed og boglighed. Vi tror på en helhedsorienteret undervisning og vægter alle tre moduler lige højt.

Hos os er 10. årgang prøvefri, vi har fokus på læring, kompetenceudvikling, målrettethed og individuelle behov, fremfor prøver, faste pensumer og ensrettet undervisning.

Fokus på den enkelte elev

Med fokus på den enkelte, skaber vi gennem kursusuger, projektforløb og anderledes uger en 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid og starten på din ungdomsuddannelse.

Bliv klar til en ungdomsuddannelse

Frem10D på BRAMMING, peger som navnet antyder mod fremtiden, og de krav og forventninger der er til hver enkelt elev.

Forskellige ungdomsuddannelser stiller forskellige krav om kompetencer, og samtidig har alle elever både styrker og udfordringer. Kombinationen af dette medfører et behov for at alle ikke nødvendigvis skal igennem det samme skema. Derfor har eleverne medindflydelse på dele af deres skema, således de står bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse.

Frem10D er fremtiden!

Frem10D er en anderledes 10. årgang, hvor vi har et tredelt fokus; medborgerskab, praksisfaglighed og boglighed. Vi tror på en helhedsorienteret undervisning og vægter alle tre moduler lige højt.

Hos os er 10. årgang prøvefri, vi har fokus på læring, kompetenceudvikling, målrettethed og individuelle behov, fremfor prøver, faste pensumer og ensrettet undervisning.

Fokus på den enkelte elev

Med fokus på den enkelte, skaber vi gennem kursusuger, projektforløb og anderledes uger en 10.klasse der ikke er afslutningen på folkeskolen, men starten på en ny fremtid og starten på din ungdomsuddannelse.

Bliv klar til en ungdomsuddannelse

Frem10D på BRAMMING, peger som navnet antyder mod fremtiden, og de krav og forventninger der er til hver enkelt elev.

Forskellige ungdomsuddannelser stiller forskellige krav om kompetencer, og samtidig har alle elever både styrker og udfordringer. Kombinationen af dette medfører et behov for at alle ikke nødvendigvis skal igennem det samme skema. Derfor har eleverne medindflydelse på dele af deres skema, således de står bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse.

Frem10D er kendetegnet ved:
  • Niveauopdelt undervisning der tilgodeser den enkeltes behov og sikrer at alle udfordres og udvikler sig.
  • Undervisning for det HELE menneske via boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.
  • Overskuelige forløb, hvor eleverne kan udfordre dem selv fagligt og samtidig overskue det.
  • Prøvefri betyder, at vi kan rette undervisningen mod læring af stof eleverne har brug for, i stedet for mod et pensum til de kommende prøver. Dette giver desuden mere tid til undervisning og projekter, da vi hverken skal have termins- eller afgangsprøver.
  • Projektarbejde hvor der arbejdes med forskellige fokus, så eleverne lærer at arbejde projektorienteret og problemløsende. De lærer at samarbejde såvel som at arbejde selvstændigt, og de arbejder med både skriftlige og kreative produkter, ligesom de fremlægger for både vejledere, censorer og kammerater.
  • “Studie-klar”-timer, hvor eleverne lære om overgangen fra elev til studerende.
Projektuger Frem10D

I skoleåret er der planlagt 4 projektforløb.

I projektugerne vil eleverne blive præsenteret for skiftevis at skulle arbejde i grupper og individuelt samt efter eget valg.

Projekterne vil ligeledes være forskelligt bygget op og med forskellige fokus for læring. Nogle vil være tværfaglige og andre meget fagspecifikke.

Projektugerne munder ud i flere forskellige produkter fx: en skriftlig opgave, en rapport, mundtlig fremlæggelse, film, avis, hjemmeside, undervisningsforløb, skulptur etc. Eleverne vil i løbet af året have arbejdet med flere forskellige produkt- og udtryksformer.

Skoleåret afsluttes med et større og mere selvstændigt projekt, hvor eleverne skal vise, at de behersker alle de dele af projektarbejdsformen, de har arbejdet med i løbet af året.

Ved afslutningsprojektet har vi eksterne censorer, der er med til at evaluere elevernes arbejde og fremlæggelser.

Formålet med projekterne på BRAMMING er:

  • At eleverne udvikler deres evner til at arbejde vedholdende, ansvarligt og problemløsende.
Projektuger Frem10D

I skoleåret er der planlagt 4 projektforløb.

I projektugerne vil eleverne blive præsenteret for skiftevis at skulle arbejde i grupper og individuelt samt efter eget valg.

Projekterne vil ligeledes være forskelligt bygget op og med forskellige fokus for læring. Nogle vil være tværfaglige og andre meget fagspecifikke.

Projektugerne munder ud i flere forskellige produkter fx: en skriftlig opgave, en rapport, mundtlig fremlæggelse, film, avis, hjemmeside, undervisningsforløb, skulptur etc. Eleverne vil i løbet af året have arbejdet med flere forskellige produkt- og udtryksformer.

Skoleåret afsluttes med et større og mere selvstændigt projekt, hvor eleverne skal vise, at de behersker alle de dele af projektarbejdsformen, de har arbejdet med i løbet af året.

Ved afslutningsprojektet har vi eksterne censorer, der er med til at evaluere elevernes arbejde og fremlæggelser.

Formålet med projekterne på BRAMMING er:

  • At eleverne udvikler deres evner til at arbejde vedholdende, ansvarligt og problemløsende.
Kursusperioder Frem10D

I skoleåret  er der 3 kursusperioder af ca. 8 ugers varighed.

I kursusugerne arbejdes der med en ligelig fordeling mellem boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.

Boglighed

Fagene dansk, matematik og engelsk foregår niveaudelt, og eleverne bliver inden skoleårets start fordelt på baggrund af deres 9. årgangs karakterer. Derudover vil vi i samråd løbende over de første par uger se om niveauet er ramt rigtigt.

Tysk og fokusfag tilbydes ligeledes, men disse fag er ikke obligatoriske. Fravalg af tysk, eller et fokusfag betyder tilvalg af andre, så man har ikke mindre undervisning af den grund, men mulighed for at dygtiggøre sig andetsteds. F.eks. i fokus fysik/kemi, matematik, engelsk eller dansk. Fokusfag er fag, hvor der er mulighed for at dygtiggøre sig inden for fag, man skal bruge sidenhen, men hvor man er lidt udfordret. Fokusdansk, -matematik og -engelsk er fast på skemaet, og er udelukkende for elever med karakteren 4 eller derunder fra 9. årgang.

Boglighed fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om, at eleverne oplever, at proces og feedback er i fokus.
  • At eleverne oplever, at niveaudeling kan give tryghed og lyst til at lære.

Formålet for boglighed på BRAMMING er:

  • At udvikle elevernes boglige færdigheder og forberede dem til ungdomsuddannelse.
  • At fremme kritisk tænkning og problemløsning gennem forskellige fag.
  • At styrke elevernes evne til at kommunikere effektivt både skriftligt og mundtligt.
  • At fremme en større forståelse af forskellige fagområder.
  • At styrke elevernes nysgerrighed og forståelse for læring og personlig udvikling.

Praksisfaglighed

Den praksisfaglige del af opholdet på BRAMMING er der hvor eleven har stor medindflydelse på deres skema. Alle elever skal have IT og Teknologi. Derudover skal de vælge imellem mange spændende fag: Idræt, Mediefag, Kreativ, Håndværk, Science, Outdoor, Madkundskab og Iværksætteri og innovation.

Praksisfaglighed fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om at integrere praktiske færdigheder og erfaringer i undervisningen. Dette kan omfatte alt fra håndværk og tekniske færdigheder til kunstneriske udtryk og fysisk aktivitet.

Formålet for praksisfaglighed på BRAMMING er:

  • At give eleverne praktiske færdigheder og viden, der kan anvendes i hverdagen eller i fremtidige erhverv.
  • At fremme forståelsen for, hvordan teoretisk viden anvendes i praksis.
  • At udvikle elevernes evne til at arbejde i team og løse praktiske opgaver.
  • At øge elevernes nysgerrighed på at være skabende og bruge deres hænder og krop.
  • At udvikle elevernes evne til at forstå og anvende teknologi i forskellige sammenhænge.

Medborgerskab

Medborgerskab er obligatorisk for alle i 10. årgang og er opdelt i “Medborgerskab”, “Social ansvarlighed” og “Studieklar” på skemaet.

Medborgerskab fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om fællesskabet og dets værdier. Ingen “medborger” er alene.
  • Indebærer ikke kun at være borger med rettigheder og pligter, men også at være med i et fællesskab, hvor man er afhængige af hinanden.

Formålet for medborgerskab på BRAMMING er:

  • At opbygge en forståelse for demokratiske processer og værdier.
  • At fremme elevernes evne til at deltage aktivt og ansvarligt i samfundet.
  • At udvikle elevernes forståelse for forskellige kulturer og samfund.
  • At styrke elevernes evne til at tage informerede og etiske beslutninger.
  • At fremme en forståelse for bæredygtighed og miljøbevidsthed.
  • At gøre eleverne bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse og livet derefter.

Frem10D er kendetegnet ved at være eksamensfri for skolens FP10. Vi arbejder i stedet fokuseret med portfolio.

Hele vores evaluering bygger grundlæggende på en formativ evaluering.

Eleverne skal i undervisningen i alle tre moduler tilskyndes at lære at lægge indhold i deres portfolio.

Forældre vil blive indkaldt til to portfolioaftner, hvor det er elevens fremlæggelse af portfolio der er i fokus. Portfolioaftnerne går istedet for de klassiske skole-hjem-samtaler.

Kursusperioder Frem10D

I skoleåret  er der 3 kursusperioder af ca. 8 ugers varighed.

I kursusugerne arbejdes der med en ligelig fordeling mellem boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.

Boglighed

Fagene dansk, matematik og engelsk foregår niveaudelt, og eleverne bliver inden skoleårets start fordelt på baggrund af deres 9. årgangs karakterer. Derudover vil vi i samråd løbende over de første par uger se om niveauet er ramt rigtigt.

Tysk og fokusfag tilbydes ligeledes, men disse fag er ikke obligatoriske. Fravalg af tysk, eller et fokusfag betyder tilvalg af andre, så man har ikke mindre undervisning af den grund, men mulighed for at dygtiggøre sig andetsteds. F.eks. i fokus fysik/kemi, matematik, engelsk eller dansk. Fokusfag er fag, hvor der er mulighed for at dygtiggøre sig inden for fag, man skal bruge sidenhen, men hvor man er lidt udfordret. Fokusdansk, -matematik og -engelsk er fast på skemaet, og er udelukkende for elever med karakteren 4 eller derunder fra 9. årgang.

Boglighed fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om, at eleverne oplever, at proces og feedback er i fokus.
  • At eleverne oplever, at niveaudeling kan give tryghed og lyst til at lære.

Formålet for boglighed på BRAMMING er:

  • At udvikle elevernes boglige færdigheder og forberede dem til ungdomsuddannelse.
  • At fremme kritisk tænkning og problemløsning gennem forskellige fag.
  • At styrke elevernes evne til at kommunikere effektivt både skriftligt og mundtligt.
  • At fremme en større forståelse af forskellige fagområder.
  • At styrke elevernes nysgerrighed og forståelse for læring og personlig udvikling.

Praksisfaglighed

Den praksisfaglige del af opholdet på BRAMMING er der hvor eleven har stor medindflydelse på deres skema. Alle elever skal have IT og Teknologi. Derudover skal de vælge imellem mange spændende fag: Idræt, Mediefag, Kreativ, Håndværk, Science, Outdoor, Madkundskab og Iværksætteri og innovation.

Praksisfaglighed fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om at integrere praktiske færdigheder og erfaringer i undervisningen. Dette kan omfatte alt fra håndværk og tekniske færdigheder til kunstneriske udtryk og fysisk aktivitet.

Formålet for praksisfaglighed på BRAMMING er:

  • At give eleverne praktiske færdigheder og viden, der kan anvendes i hverdagen eller i fremtidige erhverv.
  • At fremme forståelsen for, hvordan teoretisk viden anvendes i praksis.
  • At udvikle elevernes evne til at arbejde i team og løse praktiske opgaver.
  • At øge elevernes nysgerrighed på at være skabende og bruge deres hænder og krop.
  • At udvikle elevernes evne til at forstå og anvende teknologi i forskellige sammenhænge.

Medborgerskab

Medborgerskab er obligatorisk for alle i 10. årgang og er opdelt i “Medborgerskab”, “Social ansvarlighed” og “Studieklar” på skemaet.

Medborgerskab fortolker vi på BRAMMING som:

  • Handler om fællesskabet og dets værdier. Ingen “medborger” er alene.
  • Indebærer ikke kun at være borger med rettigheder og pligter, men også at være med i et fællesskab, hvor man er afhængige af hinanden.

Formålet for medborgerskab på BRAMMING er:

  • At opbygge en forståelse for demokratiske processer og værdier.
  • At fremme elevernes evne til at deltage aktivt og ansvarligt i samfundet.
  • At udvikle elevernes forståelse for forskellige kulturer og samfund.
  • At styrke elevernes evne til at tage informerede og etiske beslutninger.
  • At fremme en forståelse for bæredygtighed og miljøbevidsthed.
  • At gøre eleverne bedst muligt rustet til deres ungdomsuddannelse og livet derefter.

Frem10D er kendetegnet ved at være eksamensfri for skolens FP10. Vi arbejder i stedet fokuseret med portfolio.

Hele vores evaluering bygger grundlæggende på en formativ evaluering.

Eleverne skal i undervisningen i alle tre moduler tilskyndes at lære at lægge indhold i deres portfolio.

Forældre vil blive indkaldt til to portfolioaftner, hvor det er elevens fremlæggelse af portfolio der er i fokus. Portfolioaftnerne går istedet for de klassiske skole-hjem-samtaler.

10. Årgang Skema 2024/2025

Boglighed i 10. årgang

Dansk

I faget dansk skal du videreudvikle din evne til at udtrykke dig klart og varieret både skriftligt og mundtligt. Et godt og veludviklet sprog giver dig mulighed for at udtrykke dine holdninger og meninger.

Du kommer til at arbejde med forskellige tekster som f.eks. noveller, romaner, digte og folkeviser og tegneserier. Også forskellige andre tekster som reklamer, artikler, biografier og tekster fra fagbøger indgår i danskundervisningen, ligesom de elektroniske medier, billedkunst, film og drama.

Det skriftlige arbejde kan omfatte stile, boganmeldelser, rapporter, referater, resume, grammatik- og tegnsætningsøvelser, ordbogsøvelser mm. Du vil opleve, at din computer er en naturlig del af dansktimerne.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Matematik

I matematiktimerne skal du arbejde med forskellige matematiske begreber og lære at løse problemer fra hverdagen ved hjælp af matematikken. Det er vigtigt at du bruger dine egne erfaringer. Nogle af de områder du kommer omkring i undervisningen er f.eks. talbehandling, aktier og obligationer, algebra, rentesregning, geometri, statistik, sandsynligheder, kombinatorik og funktioner.

Du skal jævnligt året igennem aflevere skriftlige matematikopgaver til din lærer.

I matematik er computeren et virkeligt hjælpemiddel, og du vil lære at bruge matematiske programmer som Excel og GeoGebra. Undervisningen er niveaudelt, så du bliver undervist på det niveau, der passer til dig.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Engelsk

I engelsktimerne skal du videreudvikle dit engelske sprog både ved at tale og skrive engelsk. Du skal lære om livet og forhold for mennesker i forskellige engelsktalende lande.

Du vil møde det engelske sprog både i tekster, film, billeder og musik.

Engelskundervisningen er niveaudelt og du vil blive undervist på det niveau, der passer til dig.

Dit udbytte af undervisningen evalueres tre gange årligt i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Tysk

I tysktimerne skal du videreudvikle dit tyske sprog både ved at tale og skrive tysk. Du skal lære om livet og forhold for mennesker i forskellige tysktalende lande.

Du vil møde det tyske sprog både i tekster, film, billeder og musik.

Dit udbytte af undervisningen efter hvert kursusforløb blive evalueret i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager bl.a. sit udgangspunkt i de trinmål og slutmål, der er gældende for folkeskolen. Derudover har vi et stort fokus på hvilke kompetencer og færdigheder eleven skal have med sig på sin ungdomsuddannelse.

Fokusfag

I Frem10D er det muligt at få fokusfag. Vi har fokus i fysik/kemi, dansk, matematik og engelsk. Fokusfag er fag, hvor man som elev har mulighed for et fagligt løft. Det vil sige, at det er fag for de elever, som er fagligt udfordret i det pågældende.

Dit udbytte af undervisningen efter hvert kursusforløb blive evalueret i samarbejde med din lærer.

Undervisningen tager sit udgangspunkt i at give eleven centrale basale kundskaber og færdigheder indenfor faget.

Praksisfaglighed i 10. årgang

IT og teknologi

Under udarbejdelse…

Idræt

Under udarbejdelse…

Mediefag

Under udarbejdelse…

Kreativ

Under udarbejdelse…

Håndværk

Under udarbejdelse…

Science

Under udarbejdelse…

Outdoor

Under udarbejdelse…

Madkundskab

Under udarbejdelse…

Iværksætteri og innovation

Under udarbejdelse…

Medborgerskab i 10. årgang

Medborgerskab

Under udarbejdelse…

Social ansvarlighed

Under udarbejdelse…

Studieklar

Under udarbejdelse…

Bliv elev
Besøg os
Brochure